Een eiwitdieet volgen als vegetariër

Eiwitdieet voor vegetariërs

Het lijkt wel alsof veel diëten gericht zijn op mensen die gewoon vlees eten. Vegetariërs trekken steeds vaker aan de bel en voelen zich zelfs gepasseerd als het aankomt op afvallen.

Een eiwitdieet is daar een mooi voorbeeld van. We zullen de mogelijkheden voor vegetariërs uit de doeken doen voor je.

 

Wat is het eiwitdieet?

Het eiwitdieet is een dieet waarbij je afvalt door meer eiwitten te eten. Je vervangt daar koolhydraten en vetten mee, waardoor je minder vetmassa opbouwt, maar wel meer spieren. Ook verbrand je meer energie, omdat eiwitten veel energie kosten om te verbranden.

Je valt af met het eiwitdieet doordat je zoveel energie verbrandt en doordat je spiermassa heel veel energie nodig heeft en dus vanzelf vet omzet.

Maar het nadeel voor vegetariërs is dat de top 3 van eiwitrijke producten bestaat uit vlees, vis en gevogelte. Wanneer je vegetariër bent en wil afvallen, is dat dus geen optie.

 

Vegetarisch eiwitdieet

Zijn er dan geen mogelijkheden om als vegetariër toch af te vallen met een eiwitdieet? Jazeker, die zijn er.

Een vegetariër die geen veganist is, kan bijvoorbeeld ei als uitgangspunt nemen. Een gebakken, gekookt of geroerd ei kun je als basis gebruiken voor allerlei gerechten. Vul ze met paprika, ui, komkommer, noten en zaden en je kunt eindeloos variëren in lunches en diners.

Los daarvan kun je ook noten en zaden gebruiken als uitgangspunt. Er komen steeds meer recepten bij die op basis van noten en zaden zijn en dus boordevol eiwitten zitten. Tot slot kun je ook kiezen voor soepen en gerechten op basis van groenten. Want in groenten zitten vaak ook veel eiwitten, maar in ieder geval geen koolhydraten (suikers) en verzadigde vetten.

Op die manier is het voor vegetariërs dus heel goed mogelijk om af te vallen.

 

Vleesvervangers

Wat veel vegetariërs misschien niet beseffen is dat er ook een grote hoeveelheid vleesvervangers op de markt is, die boordevol eiwitten zitten. De meeste vleesvervangers (zoals burgers en worstjes) zijn op basis van soja of noten en zaden. Een notenburger zit boordevol eiwitten. Maar ook in soja zit heel veel eiwit.

Je kunt dus prima vlees in de recepten vervangen door vleesvervangers. Op die manier krijg je als vegetariër heel veel eiwitten binnen en kun je prima meedoen aan een eiwitdieet.

 

Tofu

Ook tofu is zo’n vleesvervanger, op basis van soja. Als je tofu ziet vraag je je waarschijnlijk af of je het überhaupt kan eten, maar tofu is wel een heel mooie manier om te variëren in voeding. Je kunt tofu kruiden zoals je maar wil (net als vlees of vis) en er dus eindeloos van genieten.

 

Focus verleggen

Het is dus een kwestie van de focus ietwat verleggen. Wie af wil vallen met een eiwitdieet moet even door het vlees- en gevogeltegehalte heen prikken. Vervang in je hoofd de vlees, vis en vogels door notenburgers, sojabonen of tofu en je zit prima.

Want hierin zitten heel veel eiwitten die jou gegarandeerd gaan helpen om net zo makkelijk af te vallen met een eiwitdieet als ieder ander.

Waarom sporters een eiwitdieet volgen

Sporten en eiwitdieet

Als je in de sportschool komt, is het je dan wel eens opgevallen dat ze overal van die grote containers met proteïnepoeder verkopen? Als je die emmers voor het eerst ziet, heb je misschien nog het idee dat je te maken hebt met anabolen of andere rommel.

Maar het gaat hier om eiwitpoeder.

Eiwitpoeder is niet meer weg te denken uit de sportschool. De meeste sporters die aan krachttraining doen hebben één doel: grotere spieren kweken en droogtrainen.

Lees hier waarom deze sporters een eiwitdieet volgen.

 

Eiwitdieet niet alleen voor het afvallen

Het eiwitdieet biedt niet alleen soelaas aan mensen die af willen vallen. Ook mensen die in spiermassa aan willen komen, hebben heel veel baat bij een eiwitdieet. Waarom? Omdat de belangrijkste en bekendste functie van het eiwitdieet is dat eiwitten spieropbouwend en –herstellend werken.

Makkelijker gezegd: door eiwitten te eten groeien je spieren groter en herstellen ze sneller!

Ideaal dus voor sporters en bodybuilders, bij wie het om grote, sterke spieren draait.

 

Eiwitshakes

De meest bekende manier waarop sporters aan eiwitten komen, is door het drinken van een eiwitshake. Die shakes worden gemaakt uit eiwitpoeder en water. Soms kan er ook melk aan worden toegevoegd.

Je hebt eiwitshakes in verschillende smaken. Van aardbei tot citroen en van chocolade tot grapefruit. Maar het effect is hetzelfde: je krijgt een enorme lading eiwitten binnen en die kunnen vrijwel direct aan de slag.

Want krachtsporters trainen bewust heel zwaar. Hun doel is om hun huidige spiermassa te kraken, zodat ze hersteld kunnen worden. Het wordt dan vanzelf groter en sterker. Dat doen zij om de 48 uur, waardoor spiermassa in een enorm tempo wordt aangemaakt en sterker wordt.

Eiwitten helpen erbij om dit proces te bespoedigen.

 

Eiwitrijke voeding

Los van de eiwitshakes, volgen sporters vaak ook een eiwitdieet op basis van voeding. Ze eten dan bijvoorbeeld veel kip en vis, omdat hier heel veel proteïne in zit. Die proteïne wordt direct opgeslagen en ingezet als de spiermassa dat vereist.

Een eiwitdieet is dus niet alleen een manier om in gewicht af te vallen, maar ook om in spiermassa aan te komen. Onder dat doel wordt het door veel sporters gebruikt. In de meeste gevallen wel onder toezicht van een professional.

 

Spiermassa

Het woordje “spiermassa” speelt ook een heel belangrijke rol als je wil afvallen. Want spiermassa zorgt ervoor dat de huidige vetvoorraad als sneeuw voor de zon verdwijnt. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je vet zal verbranden.

Dit wordt door sporters ook wel droogtrainen genoemd: zij willen enkel over spiermassa beschikken en vrijwel geen grammetje vet meer overhouden. Het is de vraag hoe gezond dit is, maar dat terzijde.

 

Conclusie

Als je in de sportschool komt, ken je ongetwijfeld de grote emmers met proteïnepoeder. Die worden gebruikt om doelbewust eiwitten te consumeren. Door eiwitten te consumeren kunnen sporters in razendsnel tempo aankomen in spiermassa. Daardoor trainen ze ook sneller droog.

Ook gebruiken sporters een eiwitrijk voedingsschema, om aan te komen in spiermassa. Dat dieet bestaat uit dezelfde ingrediënten en voedingsbronnen als het dieet van mensen die juist willen afvallen met een eiwitdieet.

Zwaarder door eiwitdieet?

Spieren en eiwitten

Ben jij onlangs begonnen aan een eiwitdieet en heb je het idee dat je alleen maar zwaarder wordt? Dat zal dan vast een hele frustratie voor je zijn!

Maar niet getreurd: de kans is groot dat jij juist heel goed bezig bent.

Aankomen tijdens een eiwitdieet is namelijk een teken dat het dieet zijn werk doet. Je moet nog even geduld hebben, voor je aanzienlijk veel af gaat vallen.

Hoe dat komt? Leggen we je graag uit in dit artikel.

 

Aankomen door het eiwitdieet

Het is een veelgehoord verschijnsel: mannen en vrouwen die met een eiwitdieet aan de slag gaan merken ineens dat de weegschaal naar boven uitvalt en niet naar onder. En dan te bedenken dat je met een eiwitdieet tot wel 4 kilo per week kan verliezen.

Hoe zit dat?

Het heeft alles te maken met de werking van eiwit op je lichaam. Want één van de belangrijkste functies van eiwitten is het aanmaken en herstellen van spiermassa. En dat is precies wat er bij jou gebeurt. En dat is een goede zaak!

 

Spiermassa en eiwit

Eiwitten helpen je om razendsnel spiermassa op te bouwen en te herstellen. Dat is een verschijnsel dat je veelal in de sportschool terugziet. Krachtsporters komen enorm aan in spiermassa omdat zij zorgen voor een eiwitrijk dieet. Zij eten en drinken veel eiwitten, bijvoorbeeld in kip en andere vlees- of vissoorten. Maar ook door het drinken van eiwitshakes.

Nadat zij hun spieren hebben laten werken, worden de eiwitten direct aan het werk gezet. Spiermassa dat tijdens de intensieve sportsessie gebroken werd, wordt weer hersteld. Sterker en groter dan daarvoor.

Vanaf nu zullen die spieren nog meer energie nodig hebben en zal vet nog sneller worden verbrand.

 

Spieren zijn zwaarder

Nu maakt het jou waarschijnlijk niet uit hoe dat met sporters zit. Leuk voor ze, maar jij wil afvallen. En dat lijkt niet te gebeuren!

Toch is het zo dat je afvalt. Althans, niet in gewicht, maar wel in vetmassa. Je wordt zwaarder omdat je spiermassa groeit ten opzichte van je vetmassa. En vet is een stuk lichter dan spieren. Je wordt dus zwaarder, maar zal vast en zeker wel zijn gedaald in vetpercentage. Dat kun je voor de zekerheid op laten meten, bijvoorbeeld bij de sportschool.

 

Spieren verbranden vet

Het mooie is dat je nu over spiermassa beschikt. Grote kans dat je snel zal merken dat die niet meer groeien, maar dat je wel begint af te vallen. Spiermassa verbrandt namelijk automatisch vet voor je. Je valt dus af door de aanwezigheid van spieren! Hoe meer spiermassa, hoe sneller dat zal gaan!

Wil jij dus nog meer profiteren van een eiwitrijk dieet? Zoek dan zeker de uitdaging op in de sportschool. Je zal verstelt staan van hoe snel je dan af kan vallen!

 

Conclusie

Een eiwitdieet volgen is zeer effectief, al lopen veel mannen en vrouwen er al snel tegenaan dat ze aankomen in gewicht en niet afvallen. Dat heeft te maken met spiermassa. Deze wordt door eiwitten gecreëerd en weegt nu eenmaal zwaarder dan vetmassa. Geef het dus even de kans als je bezig bent met een eiwitdieet. Ook al kom je aan in gewicht, je verliest wel vet. Je vetpercentage zal zeker slinken.

Richtlijnen van het eiwitdieet

Richtlijnen van het eiwitdieet

Het eiwitdieet is misschien wel de meest gekozen manier van afvallen in de afgelopen jaren. Dat is niet verwonderlijk: het eiwitdieet helpt je om in korte tijd aanzienlijk veel gewicht te verliezen. Daarbij is de ervaring dat je geen honger hoeft te lijden en nog lekker kunt eten. Ideaal voor mensen die wel af willen vallen, maar niet af willen zien.

Maar wat zijn nu de richtlijnen van het eiwitdieet?

 

Duur dieet kopen of richtlijnen volgen?

Er zijn veel verschillende aanbieders van het eiwitdieet. Zo kun je afvallen met Dukan, Atkins en dichterbij huis Sanaslank en Dr Frank van Berkum. Het nadeel van deze diëten is dat ze je geld kosten.

Is het dan niet mogelijk om het eiwitdieet gratis en voor niks te volgen? Jazeker. Als je onderstaande richtlijnen aanhoudt kom je al heel ver!

 

Focus je op eiwitrijke voeding

Als je een eiwitdieet gaat volgen, leg je eigenlijk de focus van je voeding op eiwitten. Ga dus op zoek naar voeding die veel eiwit bevat. We helpen je een handje met onderstaande lijst. Deze producten zijn eiwitrijk en dus prima te gebruiken als basis voor een eiwitrijke maaltijd:

  • Vlees (ook gevogelte);
  • Vis (ook zeevruchten);
  • Noten en zaden.

Dit zijn de meest eiwitrijke producten denkbaar. Je vindt ze in elke supermarkt en ze kunnen perfect dienen als basis voor een eiwitrijke maaltijd en dus als manier om middels een eiwitdieet gewicht te gaan verliezen.

 

Vergeet koolhydraten (lijst met producten die je niet meer moet eten!)

Wist je dat een eiwitdieet eigenlijk hetzelfde inhoudt als een koolhydraatarm dieet? Bij een koolhydraatarm dieet ga je ook op zoek naar eiwitrijke producten. Net als bij een koolhydraatarm dieet kun je dus bij een eiwitdieet ook de koolhydraten opzij schuiven. Vergeet ze! Ze zorgen namelijk dat je niet afvalt en eerder aan zal komen.

Deze producten zijn bijzonder rijk aan koolhydraten (en bevatten nauwelijks eiwitten!). Je kunt ze dus beter laten staan:

  • Pasta, rijst en brood;
  • Aardappelen;
  • Vrijwel alles waar suikers aan zijn toegevoegd (denk aan sausjes, maar ook aan vruchtensappen uit de supermarkt).

De complete lijst met koolhydraatrijke producten is nog veel groter. Maar als jij ervoor zorgt dat je de genoemde drie categorieën niet meer op tafel zet, kom je al een heel eind.

 

Recepten

Eiwitrijke recepten vind je in grote hoeveelheden op het internet. Daar zit echter wel een addertje onder het gras: maar al te vaak worden recepten ten onrechte eiwitrijk genoemd. Er zitten dan nauwelijks eiwitten in. Ook komt het voor dat eiwitrijke recepten op het internet veel koolhydraten bevatten. Dan is het effect van al die eiwitten feitelijk voor niks.

Wil je op safe spelen en zeker weten dat je iets goeds in huis haalt? Schaf dan een kookboek aan met eiwitrijke recepten. Een bekend voorbeeld is het boek FitChef van Mark van Oosterwijck. In dit boek staan meer dan 100 eiwitrijke recepten die je gegarandeerd zullen helpen afvallen. Ook ideaal voor mensen die juist aan willen komen in spiermassa door het eten van eiwitten.